Favorit emner:

 

 

Projects

 

Inden begyndelsen

 

 

 Der er lavet plade-rustarbejde over alt på karossen: forskærme, front, motorhjælm, vinduesramme, side døre, nye - brugte bagdøre, sider, bagbjælke, sidepartier med vinduerne, ny tagrende, ny tagbeklædning inde, ny bund i gulv ved førerside, reperationer i bulv bag pasagerside.

 Bilen er malet både udvendig og invendig, ramme og undervogn.

 

Der er skiftet til rustfrie bolte over alt.

 

Der er indsat originalt fører sæde, gitter bag fører sæde, original bag-varme apparat, skråstivere i ramme bag og bro til reservehjul samt reservehjul.

 

Koblingsnav og udrykkerleje -  skiftet.

 

Ny bremse-hovedcylinder, nye trumler bag samt bremsecylinder, fjedre m.m.

Ny belægning på bremseklodser bag.

 

Restaureringen

 

 

 

Beskrivelse

 

Bilen er en BJ 45. Den er produceret i nov. 1981 og registreret første  gang i marts 1982.

 

Der er sandsynligvis sat servo på den i forbindelse med motorskift, da den ikke er leveret med den.

 

I '90 erne er der lavet en del reperationer på den, der bl.a. har betydet at reservedels-broen er fjernet og uordinale skråbjælker installeret/svejst til rammen. Der var således intet reservehjul til bilen da jeg erhvervede den. Der manglede også gitter bag førersæde, ligesom førersædet var uorginalt (fra en volvo et eller andet).

 

Skærmene bag var ganske rustne og der var rust i gulvet -særligt i førersiden. Bjælken bag (under dørerne) var ganske rusten, ligesom bagdørene var rustet op. De skulle senere vise sig ikke at være til at redde.

 

Bilen har trumlebremse både for og bag. Original radio var fjernet. Varmeapparatet bag var fra en '42 er og løst liggende.

 

Hvor langt den nuværende motor har kørt, vides ikke, men den kører uden de mindste problemer.

 

Dog er startmotoren skiftet. Ellers intet mekanisk.

På  en tur hjem fra Sjælland for ca. 9 år siden, blev vi passet op af en nyere Landcruiser, fuld af folk. Ud af den fremmede bil kom en mand med hænderne oppe, hen imod os. Min kone rullede vinduet ned for at høre hvad han dog havde på hjertet. Han råbte med med et smil op til begge ører: "Det har været min bil".

 

Det var jo sjov. Han havde været bilens første ejer fra ny. Sammenmed ham i den anden Cruiser, sad en englænder (dansk talende), som havde været hans ven i mange år. Han var ejer nummer to og mekaniker. Han fortalte at han havde skiftet motor i den efter den havde kørt ca. 600.000 km. Motoren der nu sidder i den kommer fra en BJ 42! Sjovt. Endnu mere sjovt- den nuværende skovfoged til nabo skoven, kender den første ejer godt - de er jagt kammerater.

 

Den tredie ejer er er firma på Mors der gør i 4x4. Den er der efter solt til en musiker i Aalborg -  af hvem jeg købte bilen i 2001. (10 år siden).

 

Med andre ord kan vores BJ45 sagtens ha' kørt tæt på en milion kilometer i dag.

 

Resultatet

 

 

 

 

Lidt historie

 

 

 

 

 

 

Choose Country: DK  UK  DE

 

 

j4-cruiser.dk © 2011 • mail: beritogclaus@mail.dk• Terms Of Use